Hur fungerar det?
Metoden går till så att man avfettar och gör rent alla delar. Vi glasblästrar och därefter måste alla hål som inte är genomgående tätas så inte kulor tränger in och fastnar. Kulpoleringsmaskinen består av ett vibrerande tråg, gummerat på insidan och i tråget ligger ca 1,2 ton rostfria kulor mellan 1-5 mm i diameter.
Vid varje körning blandas ett antifriktionsmedel ner i maskinen med vatten och när maskinen startas så det bildas skum, därefter lägger man ner delarna som ska poleras. Tråget vibrerar med en frekvens som gör att delarna sakta roterar runt ner under kulorna, tillsammans med trycket från kulorna så skapas den nya fina ytan.
Vad är kupolering?
Kulpolering är en utmärkt ytbehandling för gjutna aluminium detaljer då den är varsam mot materialet och inte skadar gängor så väl som lagerbanor. Den färdiga ytan blir väldigt lik den yta som detaljen hade när den var ny vilket gör metoden till ett utmärkt val för motorblock, förgasare, nav, växellådshus, ventilkåpor eller liknande detaljer gjutna i aluminium.